Apskaita viešosiose įstaigose
Pakeistas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 23 d. nutarimas Nr. 488 „Dėl Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jis išdėstytas nauja redakcija
Nauja redakcija įsigalioja 2026 01 01.
Nustatyti, kad viešojo sektoriaus subjektai, kurių finansinės apskaitos organizavimui ir tvarkymui taikomi Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodyti reikalavimai, priima sprendimus dėl finansinės apskaitos dokumentų teikimo būdų, nurodytų šiuo nutarimu nauja redakcija išdėstyto Viešojo sektoriaus subjektų centralizuotai organizuojamos ir tvarkomos finansinės apskaitos ir ataskaitų rengimo, kai finansinė apskaita tvarkoma centralizuotai, tvarkos aprašo 12.1–12.3 papunkčiuose, ir iki 2025 m. gruodžio 1 d. apie juos informuoja jų finansinę apskaitą tvarkančią centralizuotos finansinės apskaitos įstaigą.
Paaiškinimai, kas keisis naujoje redakcijoje nuo 2026 01 01
Kas praktiškai keisis įstaigoms?
1. Nauji informacijos teikimo būdai
Jau nebus vien tik nuostata „teikiama per bendrą IS“.
Naujai:
- subjektas privalo pasirinkti 1 iš 3 būdų, kaip CAĮ gauna duomenis iš SABIS ir perkelia į FABIS (12.1–12.3 p.)
- sprendimą apie pasirinktą būdą reikės CAĮ pateikti iki 2025 12 01 (nutarimo 2.2 papunktis).
2. Aiškiau reglamentuota, ką daro pats subjektas, o ką CAĮ
Iki šiol apraše buvo daug funkcijų mišriai, dabar aiškiai atskirta:
- kas tvarko ūkines operacijas,
- kas nustato apskaitos registravimo taisykles,
- kada subjektas gali pats registruoti dalį operacijų (tik gavęs CAĮ pritarimą).
3. FABIS tampa pagrindine apskaitos sistema
Ne tik „gali būti naudojama“, o faktiškai visų subjektų bazė, išskyrus atvejus, kai naudojama kita bendra IS pagal Finansinės apskaitos įstatymą.
4. Pakeistas inventorizacijos reglamentavimas
Nuorodos perkeliamos į 2022 m. naujas Inventorizacijos taisykles, nebe 1999 m. taisykles.
5. Subjekto vadovui nustatomi trumpesni terminai
Pvz.:
- patikslinti informaciją CAĮ - per 3 darbo dienas (anksčiau buvo 2–5 dienos skirtinguose punktuose ir nebuvo taip aiškiai apibrėžta),
- aiškinamųjų raštų tikslinimas - taip pat 3 darbo dienos.
Ką reikėtų padaryti iki 2025 12 31?
Pasirinkti apskaitos informacijos teikimo būdą (12.1–12.3).
Informuoti CAĮ apie pasirinktą būdą iki 2025 12 01.
Įsivertinti, ar dalis operacijų bus registruojama CAĮ, ar dalis - pačiame subjekte (16 p.).
Pasiruošti darbui FABIS ir SABIS aplinkoje pagal naujus reikalavimus.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 05 23 nutarimo Nr. 488 nauja redakcija išdėstyta čia.
TAR, 2025 10 17, Identifikacinis kodas 2025-17365.
Miškas, miškininkystė, mediena
Pakeisti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo straipsniai:
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos;
7 straipsnis. Valstybinės žemės valdymas, naudojimas ir disponavimas ja patikėjimo teise;
9 straipsnis. Valstybinės žemės išnuomojimas;
131 straipsnis. Investicinių valstybinės žemės sklypų rezervavimas;
23 straipsnis. Pagrindinės žemės naudojimo paskirties ir būdo nustatymo ir keitimo tvarka;
37 straipsnis. Žemėtvarkos planavimo dokumentų sistema;
42 straipsnis. Žemėtvarkos darbų finansavimas;
45 straipsnis. Žemės ir kito privataus nekilnojamojo turto paėmimo visuomenės poreikiams atvejai.
Pakeitimai įsigalioja 2025 11 02.
Pakeitimų paaiškinimai
Žemės įstatymo pakeitimai iš esmės yra orientuoti į gynybos ir saugumo pramonės projektus. Paprasčiau tariant – įstatyme atsiranda atskira logika, kaip valstybinė žemė tvarkoma, perduodama ir nuomojama, jeigu teritorijoje planuojamas gynybos / ginkluotės gamybos / su saugumu susijęs projektas.
Kas konkrečiai pasikeičia nuo 2025 11 02?
1) Specialiosios paskirties projekto sąvoka išplečiama
Iki 2025 11 02 buvo kalbama apie gynybos ir saugumo pramonės projektus. Nuo 2025 11 02 sąvoka papildoma ir tais atvejais, kai projektas yra „gynybos ir saugumo pramonės produktų gamybos vystymo“ projektas.
Paprastai: jeigu tai ne tik gamykla ar gamybos objektas, bet ir platesnės vystymo investicijos – jos irgi tampa specialios reikšmės bei gauna supaprastintą žemės perdavimo kelią.
2) Žemę iš savivaldybių bus galima greičiau perimti gynybos pramonei
Pakeista 7 straipsnio 12 dalis: dabar aiškiai įtraukta, kad jeigu žemė reikalinga gynybos ir saugumo pramonės produktų gamybos vystymo projektams, ji gali būti AUTOMATIŠKAI perimta iš savivaldybės ir perduota Nacionalinei žemės tarnybai ar kitam subjektui.
Paprastai: jei savivaldybė turi žemę patikėjimo teise, bet ten norima plėtoti gynybos gamybą, savivaldybė žemės „nebeišlaiko“ – ji perduodama valstybės lygiu.
3) 9 straipsnyje įtvirtinama pirmenybė gynybos gamybos projektams
Papildoma, kad žemė gali būti paimama ir naudojama ne tik „stambiems projektams“, bet ir gynybos produktų gamybos vystymo projektams.
Paprastai: gynybos gamybos įmonės prilyginamos „strateginiams“ investuotojams.
4) Nuomos sutartys – kol galioja gynybos projektas
Pakeitimai 9 straipsnyje: rezervuotos valstybinės žemės nuomos sutartis galios tol, kol galioja sprendimas dėl gynybos gamybos projekto statuso. Jeigu šis statusas panaikinamas – nuomos sutartis nutrūksta AUTOMATIŠKAI.
Paprastai: projektas nebevykdomas – žemę grąžina valstybei, nebaigtus statinius turi nugriauti arba perleisti kitam gynybos projekto vystotojui.
5) Atsiranda 9 straipsnio nauja 181 dalis
Ji nustato tokį patį režimą ir tais atvejais, kai žemė išnuomota be aukciono gynybos gamybai.
Paprastai: net jei nuoma suteikta greituoju būdu – žemė „surišta“ su gynybos projekto statusu.
6) 131 straipsnio pakeitimai
Pakeitimas susijęs su rezervuotų investicinių žemės sklypų sąrašu.
Nuo 2025 11 02 į šį sąrašą aiškiai įtraukiami ir gynybos bei saugumo pramonės produktų gamybos vystymo projektai.
Paprastai: gynybos gamykloms ir jų plėtrai bus galima greičiau „užrezervuoti“ valstybinę žemę, be įprastų konkursų ir derinimų.
7) 23 straipsnio pakeitimai
Keičiasi teritorijos naudojimo paskirties keitimo tvarka, kai kalba eina apie gynybos pramonę.
Nuo 2025 11 02:
- žemės naudojimo būdą gynybos projektams nustato specialiosios paskirties projektas, o ne tradicinis teritorijų planavimo dokumentas;
- sprendimą priima Vyriausybė, patvirtindama tą specialų projektą.
Paprastai: savivaldybės nebegalės vilkinti ar blokuoti naudojimo paskirties keitimo – užteks Vyriausybės nutarimo.
8) 37 straipsnio pakeitimai
Šis straipsnis reglamentuoja specialiosios paskirties projektų rengimą.
Nuo 2025 11 02:
- gynybos gamybos vystymo projekto atveju iniciatorius ir tvirtintojas tampa Vyriausybės įgaliota institucija (nebe savivaldybė ir ne tik Aplinkos ministerija);
- rengimą organizuoja pats projekto vykdytojas;
- patvirtina – Vyriausybė.
Paprastai: gynybos projektai įgyja „greitą koridorių“ – jų planavimo dokumentai nebepriklauso nuo savivaldybių.
9) 42 straipsnio pakeitimai
Šis straipsnis kalba apie tokio specialaus projekto finansavimą.
Nuo 2025 11 02:
- gynybos gamybos vystymo projektams planavimo dokumentus finansuoja patys projekto vykdytojai;
- valstybė ar savivaldybės jų nebefinansuoja.
Paprastai: „Nori plėtoti gynybos gamybos projektą – pats ir sumoki už planavimą“.
10) 45 straipsnio pakeitimai
Šis straipsnis reglamentuoja žemės paėmimą visuomenės poreikiams.
Nuo 2025 11 02 jis papildomas:
- 45 str. 1 d. įrašomas naujas 12 punktas – visuomenės poreikis bus ir gynybos ir saugumo pramonės vystymo projektai;
- 45 str. 2 d. įtvirtinama, kad vietos parinkimo pagrindimas gali būti atliekamas ir specialiosios paskirties projekte, o ne tik tradiciniuose planavimo dokumentuose.
Paprastai: gynybos projektams taikomas toks pat režimas kaip keliams, elektros jungtims, dujotiekiams ar kitai kritinei infrastruktūrai – tai tampa „visuomenės poreikiu“, todėl žemę galima paimti greičiau.
Lietuvos Respublikos žemės įstatymas su visais pakeitimais išdėstytas čia.
TAR, 2025 10 23, Identifikacinis kodas 2025-17640.
Pelno mokestis
Pakeistas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. sausio 31 d. įsakymas Nr. 28 „Dėl Mokestinio laikotarpio nustatymo, atsižvelgiant į apmokestinamųjų vienetų veiklos ypatybes“ ir jis išdėstytas nauja redakcija
Nauja redakcija įsigalioja 2025 10 22.
Paaiškinimai, kas keičiasi naujoje redakcijoje
Pateikiame santrauką, kas pasikeičia nuo 2025 10 22. Esminiai pokyčiai turinio prasme:
1. Atsiranda nauja patikslinta sąvoka – „autorizuota elektroninių paslaugų sritis“ (3.1 p.);
2. Aiškiau įtvirtintas automatizavimo taikymas (13 p.);
3. Konkrečiai įrašytas nagrinėjimo terminas – 20 d. d. (11 p.);
4. Įvedamas Pranešimo apie dokumento trūkumus šablonas (2 priedas);
5. FR1011 supaprastintas – nebereikalaujama nurodyti pereinamojo laikotarpio datų tiesiogiai pačioje formoje, formuluotė paprastesnė;
6. Labiau detalizuojamas duomenų tvarkymas (18 p.).
Paprastai tariant, nuo 2025 m. spalio 22 d. įmonės prašymą dėl kitokio pelno mokesčio laikotarpio jau teikia ne laisva forma, o pagal nustatytą formą ir tik elektroniniu būdu per VMI sistemą. Sprendimai dažniau bus priimami automatiškai, todėl procesas taps greitesnis. Taip pat aiškiai įtvirtintas 20 darbo dienų nagrinėjimo terminas ir nustatytas standartizuotas būdas, kaip pranešama apie prašymo trūkumus. Esminės sąlygos gauti kitokį mokestinį laikotarpį išlieka tokios pačios kaip iki šiol.
Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko 2002 01 31 įsakymo Nr. 28 nauja redakcija išdėstyta čia.
TAR, 2025 10 21, Identifikacinis kodas 2025-17504.
Priešgaisrinė sauga
Pakeistos Bendrosias gaisrinės saugos taisyklės, patvirtintos Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2005 m. vasario 18 d. įsakymu Nr. 64 „Dėl Bendrųjų gaisrinės saugos taisyklių patvirtinimo“
Pakeitimai įsigalioja 2025 11 01.
Paaiškinimai, kas keičiasi nuo 2025 11 01.
Pakeitimai paliečia 5 priedą – tai reiškia, kad pokyčiai susiję su gesintuvais ir pirminėmis gaisro gesinimo priemonėmis, bet ne su bendromis gaisrinės saugos taisyklėmis apskritai.
1. Atsiranda F klasės gaisrai
Įtraukiama nauja gaisrų klasė: F klasė – kepimo terpių (aliejų, riebalų) gaisrai kepimo prietaisuose.
Tai aktualu maitinimo įstaigoms, virtuvėms ir vietoms, kur kepama aliejuje.
2. Atnaujinta lentelė, kokia gesinimo medžiaga tinka kokiam gaisrui
Nauja 1 lentelė aiškiai parodo, kada gesinti:
- vandeniu,
- putomis,
- dujomis,
- vandeniu su priedais,
milteliais (ABC / BC / D tipo).
Pvz., F klasės gaisrus (riebalų) efektyviausia gesinti vandeniu su priedais / specialiais skysčiais („++“ ženklas). Paprastas vanduo F klasei – netinka.
3. Perskaičiuojami reikalavimai dėl gesintuvų kiekio
Nauja 2 lentelė keičia, kiek ir kokio tipo gesintuvų turi būti patalpose, transporto priemonėse, garažuose, degalinėse ir kt.
Svarbiausi akcentai:
- daliai objektų padidėja reikalaujamas gesinimo medžiagos kiekis;
- kai kur vietoj 4 kg gesintuvo dabar gali tekti turėti 6 kg (arba papildomai kitų);
- transporto priemonių, degalinių, statybų objektų reikalavimai tapo konkretesni;
- ugnies darbų vietoje – privalomas nedegus audeklas nurodytas pastaboje.
4. Atnaujinta 3 lentelė – dėl KILNOJAMŲJŲ gesintuvų
Tai didesni gesintuvai (20–40 kg). Pokyčiai apima:
- kada būtina turėti didelius kilnojamuosius gesintuvus;
- kokių plotų atžvilgiu jie skaičiuojami;
- daugiau dėmesio parkingams, sandėliams ir degalų laikymo vietoms.
Ką turės padaryti įmonės / įstaigos?
1. Patikrinti savo gesintuvų tipą ir kiekį.
2. Jei yra kepimo vietų su riebalais – pasirūpinti F klasės gesintuvais arba tinkančiomis priemonėmis.
3. Atitikti naujus minimalius kiekius pagal patalpų paskirtį ir plotą.
4. Pasitikrinti, ar reikia papildomo nedegaus audeklo (pvz., ugnies darbų vietose).
TAR, 2025 10 21, Identifikacinis kodas 2025-17518.
