„Teisės aktų žinios”, 2025 m. rugsėjo 29 – spalio 5 d., Nr. 40

Darbas

Valstybinė darbo inspekcija primena: kreipiantis į darbo ginčų komisijas svarbu nepraleisti prašymo pateikimo terminų

Valstybinės darbo inspekcijos informacija, 2025 10 01.


Mokesčių administravimas

Startuoja VMI elektroninė parduotuvė, kuri leis patogiai, skaidriai ir centralizuotai įsigyti valstybei perduotas transporto priemones internetu

Elektroninė parduotuvė leis gyventojams ir įmonėms įsigyti konfiskuotas ar kitaip VMI administravimui perduotas transporto priemones.

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 10 01.


VMI skelbia seminaro „Kriptovaliutų apskaita ir mokesčiai" dalijamąją medžiagą

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 09 30.


2025 10 22 VMI kviečia į interneto seminarą „Pajamų, gautų natūra, pripažinimas ir apmokestinimas"

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija.


2025 10 23 VMI kviečia į interneto seminarą „Nuolatinių Lietuvos gyventojų nekilnojamojo turto pardavimo pajamų apmokestinimas pajamų mokesčiu“

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija.


Mokestis už aplinkos teršimą

Pakeisti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 4 ir 9 straipsniai

 

1. Pakeistas 4 straipsnio 8 punktas:

4 straipsnis. Mokesčio objektas

Mokesčio objektas yra:

...

8) žemės ūkio veiklai naudojami ne keliais judantys mechanizmai, registruojami pirmą kartą Lietuvoje ar keičiantis žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojui Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registre (toliau – Registras) registro informacinėje sistemoje (toliau – Registro informacinė sistema), išskyrus atvejus, kai keičiami žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojo duomenys: juridinio asmens pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir (ar) pavardė, tačiau faktinis į Registro informacinę sistemą įrašytas žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojas pakeitus valdytojo duomenis nesikeičia, arba į Registro informacinę sistemą įrašomas naujas žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojas mirus valdytojui, kuris buvo žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo savininkas.“.

 

Pakeitimai įsigalioja 2027 01 01.

 

Paaiškinimai, kas keičiasi nuo 2027 01 01

Kaip yra dabar (iki 2026 12 31):

Mokesčio objektas – žemės ūkio veiklai naudojami ne keliais judantys mechanizmai, kai jie:

- registruojami pirmą kartą Lietuvoje arba;

- pasikeičia jų valdytojas (t. y. savininkas) Traktorių registre.

Kaip bus nuo 2027 01 01:

Tiksliai nurodoma, kad registravimas ir valdytojo keitimas vykdomas Registro informacinėje sistemoje.

Aiškiai išskiriamos išimtys, kai mokestis nėra taikomas:

- kai pasikeičia tik asmens vardas/pavardė arba juridinio asmens pavadinimas, bet valdytojas faktiškai nesikeičia;

- kai įrašomas naujas valdytojas dėl ankstesnio valdytojo mirties.

 

2. Pakeisti 9 straipsnio 6 dalies 2, 3 ir 5 punktai:

„9 straipsnis. Mokesčio apskaičiavimas, deklaravimas ir sumokėjimas

...

5. Mokestis už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų apskaičiuojamas ir sumokamas šia tvarka:

...

2) registruojant žemės ūkio veiklai naudojamus ne keliais judančius mechanizmus mokestis už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų sumokamas prieš jų įregistravimą Registre Registro informacinėje sistemoje;

3) keičiantis žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojui, išskyrus atvejus, kai keičiamas žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojo, juridinio asmens pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir (ar) pavardė, o pakeitus duomenis faktinis žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojas nesikeičia, arba į Registro informacinę sistemą įrašomas naujas žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojas mirus valdytojui, kuris buvo žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo savininkas, mokestis už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų sumokamas prieš Registro duomenų pakeitimą Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro duomenų (toliau – Registro duomenys) pakeitimą;

...

5) nesumokėjus mokesčio už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų, jie neregistruojami Registre Registro informacinėje sistemoje ir nekeičiami Registro duomenys;

...”.

 

Paaiškinimai, kas keičiasi nuo 2027 01 01:

2 punktas

Buvo: mokestis sumokamas prieš įregistravimą „Registre“.

Bus: mokestis sumokamas prieš įregistravimą Registro informacinėje sistemoje.

 

3 punktas

Buvo: mokestis mokamas keičiant valdytoją, išskyrus kai keičiasi tik pavadinimas / vardas / pavardė.

Bus: pridėtas papildomas atvejis – jei valdytojas mirė, o įrašomas naujas, taip pat nereikės mokėti mokesčio.

 

5 punktas

Buvo: nesumokėjus mokesčio, mechanizmas neregistruojamas ar duomenys nekeičiami „Registre“.

Bus: tokie veiksmai nevykdomi Registro informacinėje sistemoje (t. y. akcentuojama, kad sprendimai priimami per informacinę sistemą).

 

Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymas su visais pakeitimais išdėstytas čia.

TAR, 2025 10 01, Identifikacinis kodas 2025-16540.


Pelno mokestis

Pakeistos Metinių pelno mokesčio deklaracijų PLN204, PLN204A, PLN204N, PLN204U formų (versija 08) užpildymo taisyklės, patvirtintos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. VA-2 „Dėl Metinių pelno mokesčio deklaracijų PLN204, PLN204A, PLN204N, PLN204U formų bei jų užpildymo taisyklių patvirtinimo“

 

Pakeitimai įsigalioja 2025 09 30.

 

Pagrindinių pakeitimų paaiškinimai

 

1. Elektroninio deklaravimo nuostatos

Patikslinta, kad deklaracijos turi būti pateikiamos pagal 2021 m. įsakymu Nr. VA-72 patvirtintas Elektroninio deklaravimo IS naudojimo taisykles (anksčiau buvo minimos senesnės taisyklės).

 

2. Bankroto/restruktūrizavimo atvejai

Taisyklių 8 punkte vietoj seno teisinio pagrindo dabar nurodomas Juridinių asmenų nemokumo įstatymas (anksčiau buvo Bankroto ir Restruktūrizavimo įstatymai).

 

3. Lengvatinis 5 % pelno mokesčio tarifas

Padaryta daug pataisymų, kur įtvirtinama, kad vienetams, taikantiems 5 % tarifą, nebetaikomas 70 % apribojimas apskaičiuojant ir atskaitant ankstesnių mokestinių laikotarpių nuostolius.

Tai taikoma įvairiems laukeliams: 36, 37, 38, 38A, 42, 45, 46, 47, 47A, 51 ir kt.

 

4. Atnaujinta logika dėl laukelių ribojimų

Daugelyje punktų aiškiai detalizuota nuostolių atskaitymo tvarka (pvz., kaip skaičiuojama 70% riba, kas į ją įtraukiama ir kokie laukeliai naudojami skaičiavimui).

 

5. Kiti techniniai pataisymai

Patikslintas formuluočių tikslumas (pvz., 27.4 papunktyje dėl nusidėvėjimo skirtumo įrašymo į 36 laukelį).

Patikslinti deklaracijos priedų (pvz., PLN204G) pildymo aspektai, ypač dėl grupės vienetų perimamų nuostolių.

 

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 01 15 įsakymas Nr. VA-2 su visais pakeitimais išdėstytas čia.

TAR, 2025 09 29, Identifikacinis kodas 2025-16273.

VMI prie FM viršininko 2025 09 30 raštas Nr. R8-66.


Pakeistas Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 99 straipsnio komentaras:

99 straipsnis. Kompensacinio PVM tarifo taikymo apskaita

 

Paaiškinimai, kas keičiasi nuo 2025 09 30

Nuo 2025 m. rugsėjo 30 d. keičiasi PVM įstatymo 99 straipsnio komentaro turinys. Komentaras aiškina, kaip ūkininkai, taikantys kompensacinio PVM tarifo schemą, turi vesti apskaitą ir kokios yra jų pareigos.

Šie pakeitimai svarbūs todėl, kad:

- ūkininkams aiškiau, kaip vesti apskaitą pagal kompensacinio tarifo schemą;

- pateiktas konkretus pavyzdys padės išvengti klaidų;

- aiškiau apibrėžta riba (45 000 Eur), po kurios reikia registruotis PVM mokėtoju;

- supaprastinti reikalavimai duomenų teikimui VMI – sumažinama perteklinė administracinė našta.

 

Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo komentaras su visais pakeitimais išdėstytas čia.

VMI viršininko 2025 09 30 raštas Nr. (18.2-31-2Mr) RM-44544.


Miškas, miškininkystė, mediena

Pakeistas Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 35 straipsnis:

„135 straipsnis. Specialiosios žemės naudojimo sąlygos teritorijose, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo reikalavimus, taikomi ūkinės ir (ar) kitokios veiklos apribojimai

1. Teritorijose, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo reikalavimus, taikomi ūkinės ir (ar) kitokios veiklos apribojimai, draudžiama:

1) 100 m atstumu į abi puses nuo kelio briaunų prie valstybinės reikšmės magistralinių ir krašto kelių kirsti želdinius ne miško žemėje, išskyrus žuvusius, ligų ir kenkėjų pažeistus, pavojų eismo saugumui ir elektros linijoms keliančius medžius, ir vykdyti plynuosius pagrindinius miško kirtimus. Vykdant atrankinius ir atvejinius pagrindinius miško kirtimus, paskutinis kirtimų atvejis vykdomas, kai kertamoje biržėje atkurto miško medžių vidutinis aukštis yra ne mažesnis kaip 2,5 m;

2) 20 km atstumu į Lietuvos Respublikos teritorijos gilumą nuo valstybės sienos su Rusijos Federacija ir su Baltarusijos Respublika vykdyti plynuosius pagrindinius miško kirtimus didesnėse kaip 1,5 ha biržėse. Nauja plynųjų pagrindinių miško kirtimų biržė šalia anksčiau plynaisiais kirtimais (plynaisiais pagrindiniais, plynaisiais sanitariniais ir specialiaisiais miško kirtimais) iškirstos biržės turi būti šliejama laikantis aplinkos ministro tvirtinamų miško kirtimų taisyklių reikalavimų, kai anksčiau iškirstoje biržėje atkurto miško medžių vidutinis aukštis yra ne mažesnis kaip 2,5 m;

3) 100 m atstumu nuo miestų ir miestelių teritorijų ribų vykdyti plynuosius pagrindinius miško kirtimus. Vykdant atrankinius ir atvejinius pagrindinius miško kirtimus, paskutinis kirtimų atvejis vykdomas, kai kertamoje biržėje atkurto miško medžių vidutinis aukštis yra ne mažesnis kaip 2,5 m.

2. Teritorijose, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo reikalavimus, taikomi ūkinės ir (ar) kitokios veiklos apribojimai, Vyriausybės nustatyta tvarka negavus Lietuvos kariuomenės vado ir kitų nacionalinį saugumą užtikrinančių institucijų pritarimo (derinimo) projektui, draudžiama statyti, rekonstruoti ar įrengti vėjo elektrines.

3. Lietuvos kariuomenės vadas nepritaria projektui, jeigu planuojamos statyti vėjo elektrinės nurodytose statybos vietose kliudys stebėti, kontroliuoti ir ginti oro erdvę, kitos nacionalinį saugumą užtikrinančios institucijos – jeigu planuojamos statyti vėjo elektrinės nurodytose statybos vietose kliudys atlikti tiesiogines jų funkcijas, susijusias su nacionalinio saugumo užtikrinimu. Vėjo elektrinių statybos vietų su Lietuvos kariuomenės vadu ir kitomis nacionalinį saugumą užtikrinančiomis institucijomis derinimo sąlygos nustatomos Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme.“.

 

Pakeitimai įsigalioja 2026 01 01.

 

Pakeisto 135 straipsnio paaiškinimai (135 straipsnis detalizuoja, kur ir ką draudžiama daryti)

 

Kur draudžiami plynieji pagrindiniai miško kirtimai?

1. 100 m atstumu nuo valstybinės reikšmės magistralinių ir krašto kelių negalima kirsti želdinių ne miško žemėje ir vykdyti plynų kirtimų, išskyrus pavojingus, sergančius ar žuvusius medžius.

2. 20 km zonoje nuo valstybės sienos su Rusija ir Baltarusija draudžiama plynais kirtimais kirsti biržes didesnes kaip 1,5 ha.

3. 100 m nuo miestų ir miestelių teritorijų ribų draudžiami plynieji kirtimai.

Visais atvejais leidžiami atrankiniai ir atvejiniai kirtimai, bet tik kai atkurto miško medžių vidutinis aukštis yra ne mažesnis kaip 2,5 m.

 

Dėl vėjo elektrinių statybos

Draudžiama statyti, rekonstruoti ar įrengti vėjo elektrines be:

- Lietuvos kariuomenės vado pritarimo;

- Kitų nacionalinį saugumą užtikrinančių institucijų pritarimo.

Priežastis: vėjo elektrinės gali trukdyti stebėti, kontroliuoti ar ginti oro erdvę, arba atlikti kitas nacionalinio saugumo funkcijas.

Derinimo tvarka nustatoma Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme.

Aplinkos ministras turi parengti įgyvendinamuosius teisės aktus iki 2025 m. gruodžio 31 d.

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymas su visais pakeitimais išdėstytas čia.

TAR, 2025 05 22, Identifikacinis kodas 2025-09085.


SoDra

Pakeista Draudėjų priskyrimo nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įmokos tarifų grupėms metodika (toliau – Metodika), patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. liepos 7 d. įsakymu Nr. A1-387 „Dėl Draudėjų priskyrimo nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įmokos tarifų grupėms metodikos patvirtinimo“

 

1. Pakeista Metodikos 6 punkto ketvirtoji pastraipa:

„Nelaimingi atsitikimai darbe ir profesinės ligos, dėl kurių nukentėjo draudėjų, kurių veiklai būdingi specifiniai požymiai, apdraustieji asmenys, kurių apskaita vykdoma tvarkoma Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Vilniaus skyriuje, naudojantis karinių ir joms prilygintų struktūrų apdraustųjų informacine duomenų baze, taip pat nelaimingi atsitikimai darbe ir profesinės ligos, dėl kurių nukentėjo draudėjų, kurių veiklai būdingi specifiniai požymiai, apdraustieji asmenys, kurių apskaita netvarkoma Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Vilniaus skyriuje, naudojantis karinių ir joms prilygintų struktūrų apdraustųjų informacine duomenų baze, tačiau apie šiuos draudėjus Fondo valdybai pateikti Metodikos 20 punkte nurodyti duomenys jame nustatyta tvarka, lengvi nelaimingi atsitikimai darbe, lėtinės profesinės ligos, nelaimingi atsitikimai, įvykę pakeliui į darbą ar iš darbo, nelaimingi atsitikimai darbe, įvykę dėl trečiųjų asmenų kaltės, taip pat Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo 46 straipsnio 2 dalyje numatytais atvejais, neturi įtakos Metodikos 5.2–5.3 papunkčiuose nurodytiems rodikliams.“

 

Metodikos 6 punkto 4 pastraipos pakeitimų paaiškinimai

Išplečiamas nelaimingų atsitikimų, neturinčių įtakos tarifų grupei, sąrašas. Įtraukiami papildomi atvejai, kai nelaimingi atsitikimai ir profesinės ligos neturi įtakos draudėjų rizikos vertinimui, net jei apskaita nevykdoma Sodros Vilniaus skyriuje, tačiau apie draudėją yra pateikta informacija pagal 20 punktą.

 

2. Metodka papildyta 20 punktu:

„20. Informaciją apie krašto apsaugos ministro, finansų ministro, teisingumo ministro bei vidaus reikalų ministro valdymo sričių draudėjus, kurių veiklai būdingi specifiniai požymiai ir kurių apdraustųjų asmenų apskaita netvarkoma Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Vilniaus skyriuje, naudojantis karinių ir joms prilygintų struktūrų apdraustųjų informacine duomenų baze, – draudėjo pavadinimą, juridinio asmens kodą, draudėjo veiklos, kuriai būdingi specifiniai požymiai, pradžios ir pabaigos datą (jei veiklos vykdymas nutrauktas) – Fondo valdybai iki 2025 m. lapkričio 1 d., o, šiems duomenims pasikeitus, ne vėliau kaip per 30 dienų nuo jų pasikeitimo dienos pateikia atitinkamai Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija ir finansų ministro, teisingumo ministro ir vidaus reikalų ministro valdymo sričių centrinės statutinės įstaigos, nurodytos Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 4 straipsnio 1–3 dalyse.“

 

Metodikos naujo 20 punkto paaiškinimai

Įtvirtinama, kad Krašto apsaugos ministerija bei finansų, teisingumo, vidaus reikalų ministrų valdymo sričių statutinės įstaigos privalo teikti informaciją Sodrai apie jų pavaldžius specifinių požymių draudėjus.

Teiktina informacija: pavadinimas, juridinio asmens kodas, veiklos pradžios ir (jei taikoma) pabaigos data. Terminas: iki 2025 m. lapkričio 1 d. arba per 30 d. nuo duomenų pasikeitimo.

 

Pakeitimai įsigalioja 2025 09 30, o nuostatos taikomos priskiriant draudėjus nelaimingų atsitikimų darbe socialinio draudimo įmokų tarifų grupėms 2026 ir vėlesniais metais.

 

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 07 07 įsakymas Nr. A1-387 su visais pakeitimais išdėstytas čia.

TAR, 2025 09 29, Identifikacinis kodas 2025-16296.


Perskaičiuoti minimalūs ir maksimalūs ligos, motinystės, tėvystės bei vaiko priežiūros išmokų dydžiai

Tai svarbu tiems, kurių pajamos yra pačios žemiausios arba aukščiausios. Išmokų ribos perskaičiuojamos pagal šalies vidutinį darbo užmokestį (VDU). Šį ketvirtį skaičiavimams taikomas 2375 eurų dydžio VDU, kuris buvo nustatytas 2025 m. antrąjį ketvirtį.

„Sodros“ informacija, 2025 10 01.


Kiti

Registrų centras informuoja, kad gyventojai jau gali pasitikrinti būsimas nekilnojamojo turto (NT) mokestines vertes

Registrų centras atkreipia dėmesį, kad nuo kitų metų įsigaliosiančios naujos statinių mokestinės vertės bus aktualios mokant NT mokestį už 2026 ir vėlesnius metus, tačiau mokant mokestį už 2025 m. dar bus naudojamos senosios mokestinės vertės.

Registrų centro informacija, 2025 10 01.


Viešojo valdymo agentūra konsultuoja valstybės tarnautojo statuso atkūrimo klausimais - kviečia skaityti apie valstybės tarnautojo statuso atkūrimo procedūrą

Viešojo valdymo agentūros informacija, 2025 09 29.


Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba kartu su kitomis atsakingomis institucijomis  parengė Apgyvendinimo paslaugų teikėjų atmintinę

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos informacija, 2025 09 30.