Apskaita
Sisteminė painiava trukdo taupyti: valstybės valdymo išlaidų neįmanoma tiksliai suskaičiuoti
Valstybės kontrolės informacija, 2025 07 08.
Registrų centras įspėja apie galimas neigiamas pasekmes laiku nepateikus finansinės ataskaitos
Registrų centro informacija, 2025 07 11.
Darbas
Valstybinė darbo inspekcija atsako, kokį didžiausią svorį leidžiama kelti rankomis
Krovinių kėlimą rankomis ir būtiniausius darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimus tvarkant krovinius rankomis reglamentuoja Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. spalio 23 d. įsakymu Nr. A1-293/V-869 patvirtinti Darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimai tvarkant krovinius rankomis. Pasak šio teisės akto, krovinių tvarkymas rankomis – tai bet koks krovinio gabenimas ar laikymas, kai vienas ar daugiau darbuotojų kelia, leidžia žemyn, stumia, traukia, neša ar judina krovinį, kuris dėl jo savybių ar nepalankių ergonominių sąlygų kelia riziką darbuotojams, ypač susižeisti nugarą. Krovinių kėlimas rankomis priskiriamas ergonominiams veiksniams. Ergonominių rizikos veiksnių tyrimo metodiniai nurodymai reglamentuoja, kad vienkartinio rankomis keliamo krovinio masė, kai krovinys nuolat pernešamas per pamainą ar dirbant kitą darbą, negali viršyti moterims 10 kg., vyrams – 30 kg.
Valstybinės darbo inspekcijos informacija.
Darbas
Pakeistas Įstatymų pagrindais sudarytų komisijų, finansuojamų iš valstybės biudžeto, pirmininkų, pirmininkų pavaduotojų ir narių atlygio dydžio ir jo mokėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2019 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. ĮV-459 „Dėl Įstatymų pagrindais sudarytų komisijų, finansuojamų iš valstybės biudžeto, pirmininkų, pirmininkų pavaduotojų ir narių atlygio dydžio ir jo mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 10 punktas:
„10. Komisijų, kurių nariams apmokama iš Kultūros ministerijos valdomų asignavimų, posėdžių apskaitos žiniaraščiai pagal posėdžių protokolus, ataskaitos ir kiti atsiskaitymui reikiami dokumentai pateikiami asmeniui, atsakingam už finansų kontrolę, Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui, ne vėliau kaip iki einamųjų metų gruodžio 1 dienos, jeigu atitinkamos komisijos veiklą reglamentuojantys teisės aktai nenustato kitaip.
Komisijų, kurių nariams apmokama iš Kultūros ministerijos valdomų asignavimų, posėdžių apskaitos žiniaraščius pagal posėdžių protokolus pasirašo Kultūros ministerijos valstybės tarnautojai ar darbuotojai, kuriems paskirta eiti atitinkamos komisijos sekretoriaus pareigas, o jeigu komisijos sekretoriaus nėra – už atitinkamos komisijos veiklos sritį atsakingo Kultūros ministerijos padalinio vadovas ar jo paskirtas to padalinio valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį.
Komisijų, kurių nariams apmokama iš kitų įstaigų valdomų asignavimų, posėdžių apskaitos žiniaraščiai pagal posėdžių protokolus, ataskaitos ir kiti reikiami dokumentai teikiami ir apmokami šių įstaigų teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais.“.
Pakeitimai įsigalioja 2025 07 09.
LR kultūros ministro 2019 07 01 įsakymas Nr. ĮV-459 su visais pakeitimais išdėstytas čia.
TAR, 2025 07 08, Identifikacinis kodas 2025-12459.
Pakeistas Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. gegužės 11 d. įsakymas Nr. V-695 „Dėl Rekomendacijų aukštųjų mokyklų dėstytojų darbo laiko sandarai patvirtinimo“
1. Pakeista preambulė:
„Siekdama įgyvendinti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 641 ir 65 straipsnius,“.
2. Pakeistos nurodytu įsakymu patvirtintos Rekomendacijas dėl aukštųjų mokyklų dėstytojų darbo laiko sandaros:
2.1. Pakeistas 4 punktas:
„4. Aukštoji mokykla dėstytojų etatinio darbo krūvį pagal šių rekomendacijų 3 punkte nurodytas veiklas paskirsto vadovaudamasi aukštosios mokyklos patvirtintais teisės aktais, ir atsižvelgdama į savo veiklos specifiką, tačiau dėstytojo kontaktinio darbo su studentais valandos turi sudaryti ne daugiau kaip 50 procentų viso dėstytojo darbo laiko trukmės, o šių rekomendacijų 3.3 papunktyje nurodytos veiklos – ne mažiau 33 procentų kiekvieno dėstytojo užimamą tyrėjo karjeros pakopą, dėstytojo kompetencijas ir patirtį, taip pat studijų, mokslo ir meno veiklos ypatumus. Darbo krūvis turėtų būti paskirstomas lanksčiai, atsižvelgiant į aukštosios mokyklos, dėstytojo ir kitų akademinės bendruomenės narių poreikių derinimą. Rekomenduojama, kad dėstytojo kontaktinio darbo su studentais valandos turi sudaryti ne daugiau kaip 50 procentų viso dėstytojo darbo laiko trukmės, o dėstytojams, kurie užima profesoriaus, docento, vyresniojo asistento pareigybes, šių rekomendacijų 3 punkte nurodytos su MTEP ir menu susijusios veiklos sudarytų ne mažiau kaip 50 procentų viso dėstytojo darbo laiko trukmės. Jaunesniojo asistento, lektoriaus ir vyresniojo lektoriaus kontaktinio darbo valandos gali sudaryti daugiau kaip 50 procentų viso dėstytojo darbo laiko trukmės.“.
2.2. Pakeistas 5 punktas:
„5. Aukštųjų mokyklų dėstytojų etatinio darbo krūvio veiklos pagal veiklų grupes gali būti šios:
5.1. kontaktinio darbo su studentais valandos skiriamos šioms veikloms atlikti:
5.1.1. dėstymas ir su šios veiklos atlikimu susijęs studentų konsultavimas (taip pat ir nuotoliniu būdu):
5.1.1.1. dėstomo dalyko (dalykų) teorijos paskaitų skaitymas;
5.1.1.2. vadovavimas studentų praktiniams užsiėmimams: pratyboms, laboratoriniams darbams, seminarams;
5.1.1.3. vadovavimas studentų savarankiškam darbui, su studijų procesu susijusių užduočių paskirstymas, konsultavimas, vertinimas;
5.1.2. kitos kontakto su studentais valandos, įskaitant ir studentų konsultavimą (taip pat ir nuotoliniu būdu):
5.1.2.1. vadovavimas mokomosioms ir profesinės veiklos praktikoms;
5.1.2.2. vadovavimas kursiniams, baigiamiesiems darbams;
5.1.2.3. vadovavimas doktorantams;
5.1.2.4. egzaminavimas, oponavimas doktorantūrai, dalyvavimas egzaminų ir baigiamųjų darbų gynimo komisijose, disertacijos gynimo taryboje, kursinių darbų, praktikų ataskaitų viešuose gynimo posėdžiuose;
5.1.2.5. kitos kontaktinio darbo su studentais veiklos;
5.2. nekontaktinio darbo valandos:
5.2.1. pasirengimas 5.1 papunktyje nurodytoms veikloms;
5.2.2. dalyvavimas vykdomų studijų programų kokybės užtikrinimo veiklose (dėstomų dalykų ir modulių, studijų programų savianalizės rengimas, dalyvavimas studijų komitetų, fakultetų tarybų, senato, komisijų, darbo grupių darbe ir kitos su studijų tobulinimu susijusios veiklos);
5.2.3. dėstomų dalykų ir modulių atnaujinimas, dalyvavimas vykdomos studijų programos atnaujinimo veikloje;
5.2.4. vadovėlių rengimas, mokymo (mokymosi) ir metodinės medžiagos, naujų užduočių numatymas bei kitų užduočių (taip pat ir individualių) rengimas, atnaujinimas (įskaitant skaitmenizavimą);
5.2.5. naujų studijų programų, modulių, studijų dalykų aprašų rengimas;
5.2.6. laboratorinių darbų ir praktinių pratybų kūrimas;
5.2.7. studentų parengtų ir / arba atliktų darbų (tarpinių atsiskaitymų), kursinių darbų, praktikos ataskaitų vertinimas, baigiamųjų darbų ir disertacijų recenzavimas;
5.2.8. kitos nekontaktinio darbo su studentais veiklos;
5.3. MTEP vykdymas, dalyvavimas meno tematikų formavimo, meno veikloje, šios veiklos rezultatų skelbimas:
5.3.1. eksperimentų, tyrimų ir (ar) inovacijų atlikimas ir (ar) vadovavimas juos įgyvendinant;
5.3.2. dalykinės literatūros studijos;
5.3.3. mokslo (meno) darbų recenzavimas ir ekspertavimas;
5.3.4. mokslo (meno) darbų rašymas, redagavimas;
5.3.5. mokslinių, meninių tyrimų rezultatų pristatymas mokslinėse konferencijose, seminaruose tyrinėjamos srities klausimais;
5.3.6. dalyvavimas mokslinių (meno) tyrimų teminiuose tinkluose ir (ar) mokslinėse draugijose, asociacijose, recenzentų ir (ar) ekspertinėse grupėse;
5.3.7. mokslinių (meno) tiriamųjų darbų vykdymas kartu su studentais;
5.3.8. kitos veiklos, susijusios su MTEP vykdymu, dalyvavimu meno tematikų formavimo, meno veikloje, šios veiklos rezultatų skelbimu;
5.4. akademinės ir MTEP (meno) veiklos viešinimas, populiarinimas, pristatymas visuomenei:
5.4.1. bendradarbiavimas su socialiniais partneriais;
5.4.2. viešų paskaitų skaitymas, dalyvavimas radijo ir televizijos laidose, dalyvavimas viešose konferencijose, diskusijose ir kituose akademinės ir MTEP (meno) veiklos pristatymuose;
5.4.3. populiarinamųjų leidinių ir populiarinamosios susistemintos medžiagos interneto svetainėse, straipsnių rengimas ir skelbimas;
5.4.4. ekspertinių išvadų, rekomendacijų rengimas, konsultacijų teikimas viešojo ir (ar) privataus sektoriaus subjektams;
5.4.5. dalyvavimas valstybės valdymo institucijų, valstybės ir savivaldybių įstaigų ir organizacijų, verslo subjektų sudarytose darbo grupėse, komisijose ar komitetuose;
5.4.6. kitos veiklos, susijusios su akademinės ir MTEP (meno) veiklos viešinimu, populiarinimu, pristatymu visuomenei, rezultatų panaudojimu;
5.5. kompetencijų tobulinimas ir organizacinė veikla:
5.5.1. mokymo(si) kompetencijų tobulinimas;
5.5.2. tyrimų kompetencijų tobulinimas;
5.5.3. bendrųjų kompetencijų tobulinimas;
5.5.4. užsakomųjų projektų (veiklų) paieška ir rengimas, mokslinių (meno) konferencijų ir kitų renginių organizavimas;
5.5.5. projektų paraiškų rengimas ir administravimas;
5.5.6. pagalba studentams (kuravimas, renginių, išvykų, ekskursijų, parodų, mugių ir kt. veiklų organizavimas ir dalyvavimas jose);
5.5.7. pagalba mokiniams (rengiant olimpiadoms, konkursams, parodoms, darbas su gabiais vaikais (jaunųjų talentų mokyklų (akademijų) veiklų organizavimas ir dalyvavimas jose);
5.5.8. kitos veiklos, susijusios su kompetencijų tobulinimu ir organizacine veikla, mokslo ir studijų administravimu, dalyvavimu analizuojant mokslo ir studijų būklę bei įgyvendinant mokslo ir studijų politiką.“.
Pakeitimai įsigalioja 2026 01 01.
TAR, 2025 07 07, Identifikacinis kodas 2025-12398.
Miškas, miškininkystė, mediena
Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. gruodžio 11 d. nutarimo Nr. 1248 „Dėl Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įgyvendinimo“ 1.3 ir 21.2 papunkčiai:
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 6 punktu, 7 straipsnio 3 dalimi, 13 straipsniu, 69 straipsnio 1 dalies 13 punktu, 84 straipsnio 2 dalies 11 punktu, 86 straipsnio 2 dalies 11 punktu, 141 straipsnio 3, 5, 16 ir 17 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
1. Įgalioti nustatyti:
...
1.3. Lietuvos Respublikos energetikos ministeriją – elektros tinklų, magistralinių dujotiekių ir naftotiekių (produktotiekių), skirstomųjų dujotiekių, šilumos perdavimo tinklų, naftos ir naftos produktų objektų inžinerinės infrastruktūros, naftos ir naftos produktų įrenginių apsaugos zonų, magistralinių dujotiekių vietovės klasių teritorijų planų, žemėlapių ir (ar) schemų rengimo (nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto) ir tvirtinimo tvarką;
...
21. Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 141 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais įgalioti:
...
21.2. Lietuvos Respublikos energetikos ministeriją kartu su šio nutarimo 1.3 papunktyje nurodytais planais, žemėlapiais ir (ar) schemomis tvirtinti ir elektros tinklų, magistralinių dujotiekių ir naftotiekių (produktotiekių), skirstomųjų dujotiekių, šilumos perdavimo tinklų, naftos ir naftos produktų objektų inžinerinės infrastruktūros, naftos ir naftos produktų įrenginių veikimui užtikrinti skirtos kitos inžinerinės infrastruktūros objektų (vandens tiekimo ir nuotekų, paviršinių nuotekų tvarkymo vamzdynų, vandens ir nuotekų siurblinių, vandens ir nuotekų rezervuarų, požeminių elektroninių ryšių tinklų laidinių linijų, elektroninių ryšių tinklų elektroninių ryšių infrastruktūros, drenažo rinktuvų, vietinės reikšmės kelių, privažiuojamųjų geležinkelio kelių ir jų įrenginių), kurie nuosavybės teise priklauso ar kitaip yra valdomi to paties savininko ar valdytojo, apsaugos zonas, nurodytas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme;
...“.
Pakeitimai įsigalioja 2025 07 08.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 12 11 nutarimas Nr. 1248 su visais pakeitimais išdėstytas čia.
TAR, 2025 07 07, Identifikacinis kodas 2025-12413.
Mokesčių administravimas
VMI informuoja, kad ūkininkai jau gali išsiimti leidimus įsigyti lengvatinių žemės ūkyje naudoti skirtų gazolių (žymėtų dyzelinių degalų)
Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 07 09.
VMI atsako į klausimą: kokiais atvejais galima išrašyti supaprastintą PVM sąskaitą faktūrą
Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 07 09.
VMI atsako į klausimą: ar dokumentas be pavadinimo „PVM sąskaita faktūra“ gali būti pripažįstamas PVM sąskaita faktūra
Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 07 07.
VMI atsako į klausimą: kokia informacija gali būti nenurodoma PVM sąskaitoje faktūroje, kai teikiamos PVM neapmokestinamos finansinės paslaugos
Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 07 09.
Nekilnojamojo turto mokestis
Pakeistas Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymas ir jis išdėstytas nauja redakcija
Nauja redakcija įsigalioja 2026 01 01.
Naujos redakcijos Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo tarifai gyventojams
1. Tarifai pagrindiniam nekilnojamajam turtui:
1.1. Iki 450000 eurų – 0 proc.
1.2. Daliai, viršijančiai 450000 eurų – 0,1 proc. – 1 proc. (nustato savivaldybė);
Turto bendrasavininkams - 900000 eurų riba.
2. Kitam nekilnojamam turtui
2.1. Iki 50000 Eur vertės – 0 proc.
2.2. 50001 – 200000 Eur – 0,2 proc.
2.3. 200001 – 400000 Eur – 0,4 proc.
2.4. 400001 – 600000 Eur – 0,6 proc.
2.5. 600001 – 1000000 – 0,8 proc.
2.6. Virš 1000000 – 1 proc.
Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo nauja redakcija išdėstyta čia.
VMI viršininko 2025 07 03 raštas Nr. RM-34065.
TAR, 2025 06 27, Identifikacinis kodas 2025-11758.
Pridėtinės vertės mokestis
Pakeistas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2013 m. rugsėjo 27 d. įsakymas Nr. VA-56 „Dėl Europos Sąjungos valstybių narių pridėtinės vertės mokesčio mokėtojų identifikacinių duomenų tikrinimo“ ir jis išdėstytas nauja redakcija
Nauja redakcija įsigalioja 2025 07 11.
Pakeitimai atlikti atsižvelgiant į daugelio Europos Sąjungos valstybių narių praktiką, kurios nebeteikia atsakymų mokesčių mokėtojams telefonu dėl pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo kodo galiojimo. Taip pat atlikti kiti techninio pobūdžio pakeitimai.
Dėl VMI prie FM viršininko 2013 m. rugsėjo 27 d. įsakymo Nr. VA-56 pakeitimo
TAR, 2025 07 10, Identifikacinis kodas 2025-12605.
SoDra
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio 4 dalis papildyta 24 punktu:
„6 straipsnis. Draudžiamieji ir apdraustieji privalomuoju sveikatos draudimu
...
4. Apdraustaisiais, kurie draudžiami valstybės lėšomis (išskyrus asmenis, kurie privalo mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas arba už kuriuos šios įmokos yra mokamos pagal šio Įstatymo 17 straipsnio 1–7 ir 9 dalis), laikomi:
...
24) Lietuvos Respublikos privalomosios pradinės karo tarnybos kariai ir privalomosios karo tarnybos kariai, paskelbus mobilizaciją pašaukti į karinius mokymus įgyti pagrindinio karinio parengtumo.
...“.
Pakeitimai įsigalioja 2026 01 01.
Pakeitimų tikslas yra atsisakyti reikalavimo neturintiems pajamų šauktiniams mokėti PSD įmokas ir drausti juos privalomuoju sveikatos draudimu valstybės lėšomis.
Pakeitimais nustatyta, kad šauktiniai privalomuoju sveikatos draudimu bus draudžiami valstybės lėšomis. Jei šauktinis nėra nuolatinis Lietuvos gyventojas, t. y. nėra laikomas draudžiamuoju privalomuoju sveikatos draudimu pagal SDĮ 6 straipsnio 1 dalį, jo sveikatos priežiūra ir toliau bus apmokama valstybės biudžeto lėšomis.
Šauktiniai, neturėdami pajamų, neturės mokėti PSD įmokų ir gaus tokios pačios apimties ir tokia pačia tvarka bei sąlygomis PSDF biudžeto lėšomis apmokamą asmens sveikatos priežiūrą kaip visi apdraustieji privalomuoju sveikatos draudimu.
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymas su visais pakeitimais išdėstytas čia.
TAR, 2025 06 30, Identifikacinis kodas 2025-12015.
Gyventojai, kurie buvo įtraukti į kaupimą šiais metais, bet neatsisakė iki birželio 30 d., dar turi galimybę tai padaryti iki 2025 m. gruodžio 31 d.
„Sodros“ informacija, 2025 07 10.
Kiti
Seimas priėmė Akcinių bendrovių įstatymo pakeitimus
Vienas svarbiausių pakeitimų – įteisintas išperkamųjų akcijų institutas. Taip pat pratęstas finansinių ataskaitų tvirtinimo terminas – nuo šiol įmonės turės penkis mėnesius po finansinių metų pabaigos.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos informacija, 2025 06 30.
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija visuomenę ir organizacijas ragina prieš skelbiant asmens duomenis visuomet įvertinti kokių tikslų siekiama duomenų paskelbimu, ar skelbiami duomenys nėra pernelyg jautrūs
Valstybės duomenų apsaugos inspekcijos informacija, 2025 07 03.
