„Teisės aktų žinios”, 2025 m. balandžio 28 – gegužės 4 d., Nr. 18

Apskaita

2025 metais planuotą centralizaciją Vyriausybė atidėjo

Nuo gegužės 2 dienos Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras (NBFC) turėjo pradėti teikti paslaugas daugiau nei 40 kultūros sektoriaus įstaigų, o nuo rugsėjo 1-osios - beveik pusšimčiui Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos organizacijų. Šių paslaugų teikimo terminas nukeliamas į 2027 metus - atitinkamai nuo 2027 m. gegužės 3 ir rugsėjo 1 d.

Nacionalinio bendrųjų funkcijų centro informacija, 2025 05 02.


Registrų centras informuoja: liko mėnuo pateikti finansines ataskaitas - kodėl geriau nepavėluoti?

Registrų centro informacija, 2025 05 02.


Nuo birželio – nauji reikalavimai elektros tiekėjų sąskaitoms: aiškesnė kaina vartotojams ir pigesnių planų palyginimas

Energetikos ministras balandžio 24 d. pasirašė įsakymų pakeitimus, kurie įpareigos elektros energijos tiekėjus sąskaitose vartotojams aiškiai nurodyti ne tik galutinę kainą, bet ir pigesnius planus, kuriuos vartotojas gali rinktis iš to paties tiekėjo.

Energetikos  ministerijos informacija, 2025 04 28.


Apskaita biudžetinėse įstaigose

Pakeistas Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų, Vyriausybės atstovų įstaigos, ministrų valdymo sritims priskirtų įstaigų prie ministerijų, kitų biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, kurių finansinės apskaitos tvarkymo ir personalo administravimo funkcijos atliekamos centralizuotai, sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. vasario 7 d. nutarimu Nr. 126 „Dėl finansinės apskaitos tvarkymo ir personalo administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai“

 

Pakeitimai įsigalioja 2025 05 01.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 02 07 nutarimas Nr. 126 su visais pakeitimais išdėstytas čia.

TAR, 2025 04 30, Identifikacinis kodas 2025-07842.


Darbas

Valstybinė darbo inspekcija įspėja, norėdamas keisti darbdavį ar darbo funkciją, užsienietis privalo kreiptis į Migracijos departamentą ir gauti kitą leidimą

Šių reikalavimų nepaisymas laikomas užsieniečių įdarbinimo tvarkos pažeidimu.

Valstybinės darbo inspekcijos informacija, 2025 04 29.


Valstybinė darbo inspekcija primena: įmonės, nesilaikančios saugos reikalavimų, gali būti priskirtos aukštesnei nelaimingų atsitikimų draudimo tarifų grupei

Valstybinės darbo inspekcijos informacija, 2025 05 02.


Valstybinė darbo inspekcija atsako į klausimą apie įvykių darbe, dirbant nuotolinį darbą, tyrimą

Nuotolinio darbo sąvoka yra apibrėžta Lietuvos Respublikos darbo kodekso 52 straipsnyje: nuotolinis darbas yra darbo organizavimo forma arba darbo atlikimo būdas, kai darbuotojas jam priskirtas darbo funkcijas ar jų dalį visą arba dalį darbo laiko su darbdaviu suderinta tvarka reguliariai atlieka nuotoliniu būdu, tai yra sulygtoje darbo sutarties šalims priimtinoje kitoje, negu darbovietė yra, vietoje, taip pat ir naudodamas informacines technologijas. Skiriant dirbti nuotoliniu būdu, raštu nustatomi darbo vietos reikalavimai (jeigu tokie keliami), darbui suteikiamos naudoti darbo priemonės, aprūpinimo jomis tvarka, naudojimosi darbo priemonėmis taisyklės, taip pat nurodomas darbovietės padalinys, skyrius ar atsakingas asmuo, kuriam darbuotojas turi atsiskaityti už atliktą darbą darbdavio nustatyta tvarka. Darbuotojų saugą ir sveikatą reglamentuojantys teisės aktai išimčių dėl darbuotojų saugos ir sveikatos būklės nustatymo, kuomet dirbamas nuotolinis darbas, nenustato, todėl visais atvejais darbdavys turi vertinti profesinę riziką, kaip ir kiekvienoje darbo vietoje. Taip pat darbo įstatymai nenustato išimčių ir dėl įvykių darbe ar pakeliui į darbą ar iš darbo tyrimo.

Įvykiai darbe, įvykę dirbant nuotolinį darbą, tiriami, kvalifikuojami ir įforminami vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatyme, Komisijos reglamente (ES) Nr. 349/2011, kuriuo įgyvendinamos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1338/2008 dėl Bendrijos statistikos apie visuomenės sveikatą ir sveikatą bei saugą darbe nuostatos dėl nelaimingų atsitikimų darbe statistikos, Nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo ir apskaitos nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. 1118 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. rugsėjo 3 d. nutarimo Nr. 913 redakcija, toliau – Nuostatai) ir Įvykių darbe ir nelaimingų atsitikimų pakeliui į darbą ir iš darbo pildymo metodiniuose nurodymuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2014 m. rugsėjo 22 d. įsakymu Nr. V- 416, įtvirtintomis nuostatomis. 

Atsižvelgiant į nuotolinio darbo specifiką bei į tai, jog nuotolinio darbo organizavimas yra lankstesnis būdas atlikti darbuotojui jo darbo funkcijas, šalys nėra saistomos pareigos susitarti, kad nuotolinio darbo vieta būtų apibrėžta tik kaip viena fizinė vieta, todėl šalys yra laisvos sulygti, kad darbuotojas darbo funkcijas atliks savo nuožiūra pasirinktoje vietoje (pvz., namuose, bibliotekoje, sodyboje ar kt.). Įvykus įvykiui darbe ir Nuostatų nustatyta tvarka pradėjus tyrimą, konkrečios faktinės teisiškai reikšmingos aplinkybės, leidžiančios kvalifikuoti įvykį darbe nelaimingu atsitikimu darbe ar nelaimingu atsitikimu pakeliui į darbą ar iš darbo, nepripažinti įvykio susijus su darbu yra nustatomos tyrimo metu.

 

Valstybinė darbo inspekcija atsako, kokia privaloma nepertraukiama kasmetinių atostogų trukmė yra numatyta Darbo kodekse ir kaip darbdavys turėtų elgtis, jeigu darbuotojas piktybiškai nesinaudoja kasmetinėmis atostogomis

Lietuvos Respublikos darbo kodekse (toliau – Darbo kodeksas) 128 straipsnio 1 dalis numato, kad kasmetinės atostogos turi būti suteikiamos bent kartą per darbo metus. Bent viena iš kasmetinių atostogų dalių negali būti trumpesnė kaip dešimt darbo dienų arba mažesnė kaip dvylika darbo dienų (jeigu dirbama šešias darbo dienas per savaitę). Jeigu darbo dienų per savaitę skaičius yra mažesnis arba skirtingas, atostogų dalis negali būti trumpesnė kaip dvi savaitės. Atkreiptinas dėmesys, kad darbuotojas turi teisę į kasmetines atostogas, o darbdavys – pareigą suteikti jas tais pačiais darbo metais, už kuriuos atostogos yra suteikiamos. Darbdavys turi užtikrinti kasmetinių atostogų suteikimo tvarką, sudarydamas kasmetinių atostogų suteikimo eilę (grafiką). Pabrėžtina, kad atitinkamoje tvarkoje darbdavys galėtų numatyti atvejus ir taikytinus metodus, kuomet darbuotojas, piktnaudžiaudamas savo teise (Darbo kodekso 24 straipsnio 1 dalis), nesinaudoja ar nerodo iniciatyvos naudotis kasmetinėmis atostogomis. Tokiu atveju, vadovaujantis numatyta tvarka, darbdavys galėtų vienašališkai darbuotojui suteikti kasmetines atostogas. Tačiau, jeigu dėl tam tikrų priežasčių per darbo metus kasmetinės atostogos nėra išnaudojamos, teisė pasinaudoti įgytomis kasmetinėmis atostogomis neprarandama, jos perkeliamos į kitus darbo metus.


Dokumentų valdymas

Pakeistas Popierinių dokumentų atrankos ir išsaugojimo elektronine forma tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2019 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. VE-73 „Dėl Popierinių dokumentų atrankos ir išsaugojimo elektronine forma tvarkos aprašo patvirtinimo“

Pakeitimai įsigalioja 2025 04 29.

Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2019 12 19 įsakymas Nr. VE-73 su visais pakeitimais išdėstytas čia.

TAR, 2025 04 28, Identifikacinis kodas 2025-07543.


Lietuvos vyriausiasis archyvaras nustatė, kad

1. Valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir įmonių, valstybės įgaliotų asmenų (toliau – įstaigos) rašytiniai elektroninės formos dokumentai rengiami taip, kad atitiktų Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikaciją ADOC-V1.0, patvirtintą Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2009 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V-60 „Dėl Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacijos ADOC-V1.0 patvirtinimo“;

2. Kitų norminių teisės aktų nustatytais atvejais, šalių susitarimu ar turint santykių su užsienio šalių subjektais įstaigos elektroniniai dokumentai gali būti rengiami taip, kad jie atitiktų Europos Komisijos 2015 m. rugsėjo 8 d. įgyvendinimo sprendime (ES) 2015/1506, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje 27 straipsnio 5 dalį ir 37 straipsnio 5 dalį nustatomos pažangiųjų elektroninių parašų ir pažangiųjų spaudų formatų, kuriuos turi pripažinti viešojo sektoriaus įstaigos, specifikacijos, priede nurodytų Europos telekomunikacijų standartų instituto standartų LST ETSI TS 103 174 V2.2.1:2014 „Elektroniniai parašai ir infrastruktūros (ESI). ASiC bazinis profilis“ ir (ar) LST ETSI TS 103 172 V2.2.2:2013 „Elektroniniai parašai ir infrastruktūros (EPI). Patobulintojo PDF elektroninio parašo (PAdES) bazinis profilis“ reikalavimus;

3. Elektroniniu parašu pasirašyto kompiuterio skaitomo elektroninio dokumento specifikacija MDOC-V1.0, patvirtinta Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2010 m. rugpjūčio 25 d. įsakymu Nr. V-42 „Dėl Elektroniniu parašu pasirašyto kompiuterio skaitomo elektroninio dokumento specifikacijos MDOC-V1.0 patvirtinimo“, taikoma ir ją atitinkantys oficialieji elektroniniai dokumentai rengiami įstaigų nustatyta tvarka;

4. Elektroninių dokumentų specifikacijos, suderintos su Lietuvos vyriausiuoju archyvaru, ir jas atitinkantys oficialieji elektroniniai dokumentai rengiami ir teikiami šias specifikacijas patvirtinusioms įstaigoms jų nustatyta tvarka.

Tuo pačiu įsakymu pripažintas netekusiu galios Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2019 m. gruodžio 10 d. įsakymas Nr. VE-67 „Dėl oficialiųjų elektroninių dokumentų specifikacijų taikymo“.

 

Įsigalioja 2025 05 01.

Dokumentą skaitykite čia.


Mokesčių administravimas

VMI netaikys atsakomybės vėluojantiems diegti išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemį (i.EKA)

VMI primena, kad i.EKA reikalavimai taikomi tik tiems, kurie privalo naudoti kasos aparatus ir informuoja, kad smulkiajam verslui, kuris nuo gegužės 1 d. turi pradėti teikti duomenis į i.EKA posistemį, bet to laiku nepadarys dėl objektyvių priežasčių, atsakomybė nebus taikoma iki metų pabaigos.

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 04 29.


VMI atsako į klausimą: ką turėtų žinoti verslininkai, kuriems gegužės 1 d. suėjo terminas įsigyti naują EKA, tačiau jie nespėjo pasikeisti kasos aparato

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 05 02.


VMI atsako į klausimą: kaip kasos aparatu apskaityti pajamas, jei prekybininkas turi apvalinimui nepritaikytą kasos aparatą ir negali atlikti apvalinimo pagal taisykles

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 05 02.


VMI skelbia seminaro  „PVM įstatymo pakeitimai nuo 2025-05-01: smulkiojo verslo schema (SVS)“ dalijamąją medžiagą

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija, 2025 04 30.


2025 05 14 VMI kviečia į interneto seminarą "i.APS pradedantiesiems"

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija.


2025 06 05 VMI kviečia į interneto seminarą "i.APS pažengusiems"

Valstybinės mokesčių inspekcijos informacija.


Priešgaisrinė sauga

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie VRM direktorius patvirtino Asmenų, pageidaujančių mokytis Ugniagesių gelbėtojų mokykloje pagal įvadinio mokymo kursų programas, atrankos taisykles

Asmenų, pageidaujančių mokytis Ugniagesių gelbėtojų mokykloje pagal įvadinio mokymo kursų programas, atrankos taisyklės reglamentuoja asmenų parengimo Ugniagesių gelbėtojų mokykloje (toliau – Mokykla) pagal įvadinio mokymo kursų programas poreikio valstybinėje priešgaisrinėje gelbėjimo tarnyboje nustatymą, šių asmenų (toliau – pretendentai) dokumentų pateikimo ir priėmimo, atrankos komisijos sudarymo ir darbo organizavimo, atrankos vykdymo bei pretendentų priėmimo į Mokyklą tvarką.

Įsigalioja 2025 09 01.

Dokumentą skaitykite čia.


SoDra

„Sodra“ informuoja dirbančius savarankiškai apie galimą įsiskolinimo atidėjimą

„Sodros“ informacija, 2025 04 29.


Viešieji pirkimai

Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – Tarnyba) informuoja apie pokyčius, viešinant suvestines

2025 m. gegužės 1 d. įsigaliojo nauji CVP IS pakeitimai, kurių vienas svarbiausių – pirkimų vykdytojams sukurta galimybė patiems paviešinti planuojamų pirkimų suvestines be Tarnybos patvirtinimo.

Viešųjų pirkimų tarnybos informacija, 2025 05 01.


Kiti

Žemės ūkio ministras patvirtino Ūkininkų ūkių registro informacinės sistemos nuostatus

Ūkininkų ūkių registro informacinės sistemos nuostatai reglamentuoja Ūkininkų ūkių registro informacinės sistemos (toliau – ŪŪRIS) steigimo teisinį pagrindą, paskirtį, ŪŪRIS valdytoją ir tvarkytojus, jų teises, pareigas ir funkcijas, ŪŪRIS objektus bei jų duomenis, ŪŪRIS objektų registravimą, ŪŪRIS duomenų teikimą, naudojimą ir taisymą, ŪŪRIS asmens duomenų tvarkymo reikalavimus, ŪŪRIS kibernetinį saugumą, ŪŪRIS finansavimą, ŪŪRIS atnaujinimą, pertvarkymą ir likvidavimą.

TAR, 2025 04 30, Identifikacinis kodas 2025-07724.


Nustatyta prognozuojama elektros energijos rinkos kaina 2025 metų antram pusmečiui

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustatė prognozuojamą elektros energijos rinkos kainą 2025 metų antram pusmečiui – 8,556 ct/kWh (2,89 proc. mažesnę nei buvo nustatyta pirmam pusmečiui).

Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos informacija, 2025 05 02.